Sunday, April 15, 2012

Fokhagymás sült spárga lazaccal vagy a tenger gyümölcseivel

Életemben először itt Amerikában ettem spárgát, fokhagymás, paradicsomos változatával pedig  Martine, a francia Phd-hallgató ismertetett meg már több mint hét éve, amikor ittlétünk első hónapjában együtt laktunk a Caltech geológia karának vendéglakásában. Akárcsak mi is, Martine imádta a fokhagymát, a tarte-okat, és természetsen a sajtot meg a bort is, így nagy főzésekkel, sütésekkel telt el pár este: Martine főzött, én meg ellestem a titkait, köztük ezt a csodásan egyszerű körítést is, ami sült hal (lazac) vagy fokghagymás citromos tenger gyümölcsei mellé egyszerűen isteni.

Hozzávalók:
1 kötés (kb. fél kg) spárga
3 paradicsom
5-6 gerezd fokhagyma (amennyi csak belefér)
1 evőkanál provence-i fűszerkeverék
só, bors
2 evőkanál olívaolaj

Elkészítés:
Megmossuk a spárgát, kemény végét letörjük, majd öt centis darabokra tördeljük. Egy olajazott tűzálló tálban elhelyezzük a spárgát, megsózzuk, borsozzuk, rászórjuk a fokhagyma felét, egy kis provence-i fűszerkeveréket, majd elhelyezzük a paradicsomszeleteket, sózzuk, borsozzuk, rászórjuk a maradék fokhagymát és provence-i fűszereket, meglocsoljuk egy kis olívaolajjal, és előmelegített sütőben 220 fokon (ha üvegedényt használunk, 180-200 fokon) 20 percig sütjük, vagy amíg a paradicsom megpuhul. Sült hallal vagy tengeri gyümölcsökkel és rizzsel tálaljuk. Mi rendszerint egy kis vajban, sok fokhagymával 5 percig párolt, majd citrommal meglocsolt kagyló/garnélarák mellé tálaljuk, de a tegnap este lazaccal ettük (a kagyló ára egyre restriktívebb, garnélarákot pedig nem volt kedvem pucolni).

Csakhogy amikor már készültem bedobálni az előkészített zöldségeket és a halat a sütőbe, ez felmondta a szolgálatot, így gyorsan rögtönöznöm kellett valamit. Előkaptam hát gyorsan két serpenyőt, felmelegítettem bennük egy kis olívaolajat, közepes lángon az egyikben megsütöttem a halat (5-7 perc), a másikban a fokhagymás spárgát, paradicsomot (5 perc), és ha kell, még finomabb is lett, mint ha a sütőben sült volna: a hal nem száradt ki, a spárga ropogós maradt (ebből persze az a tanulság, hogy korábban túl sokáig sütöttem a halat és a spárgát: 20 perc a spárgának bőven sok, s a halnak sem kell annál több). Ezután, ha szorít az idő, így készül majd a gyors vacsora.

Július 15:

Nos, ma újra sorra került a sült spárga - az elmúlt hónapokban immár sokadjára, de ma este garnélarák mellé tálaltam. A fokhagymás garnélarák irtó könnyen és gyorsan elkészíthető: serpenyőben kissé megpárolok 2-3 gerezd apróra vágott fokhaymát (olívaolajban), hozzáadok egy kis paprikapelyhet (pikánsan szeretjük) és a megpucolt friss garnélarákot. Sózom, borsozom, és a rákokat egyszer megfordítva 2-3 percig sütöm, ráfacsarom egy fél citrom levét, és további 1-2 percig sütöm. Ha van, szórok rá egy kis vágott petrezselymet.

No comments:

Post a Comment